Danbjørn og Isbjørn på deres sidste rejse

22. marts 2024

I september 2023 startede isbryderne Danbjørn og Isbjørn deres sidste rejse. De blev slæbt til Esbjerg til recycling hos Smedegaarden A/S, greenlistet ship recycling yard.

Isbryderne blev bygget i 1960’erne. De skulle sejle i de danske farvande og bryde isen op, men deres sidste tur fandt sted vinteren 1995-1996. Siden prøvede staten forgæves at få dem solgt. Efter beslutningen om ophugning har staten udarbejdet et internationalt udbud. Til sidst blev det Smedegaarden A/S i Esbjerg, som fik opgaven.

Morten Smedegaard, som er firmaets direktør og partsejer, siger, at man har arbejdet på denne ordre i adskillige år. ” Vi er stolte over at have vundet det internationale udbud og over at have fået mulighed for at ophugge skibe her i landet under sikre arbejds- og miljøforhold”, pointerer Morten Smedegaard.

Hvordan foregår ophugningen?

”De to ikoniske skibe blev ikke købt med henblik på salg af udstyr, da de er for gamle,” forklarer Klaus Smedegaard, firmaets formand og partsejer.

”Da de blev bygget, var det danske designere, som stod for indretningen. De gamle møbler og lamper var stadig på skibene. De blev demonteret og efterfølgende solgt for bedste bud på auktioner. Alt andet demonteredes, sorteredes efter affaldstyper og afleveredes til genanvendelse, forbrænding eller deponi. Af de ca. 6000 tons materiale forventer vi, at ca. 68 % går direkte til genanvendelse i form af metalskrot, ca. 22% skal forbehandles før genanvendelsen, ca. 9% går til forbrænding, og under 1% ender på deponiet,” afslutter Klaus Smedegaard.

Det er også vigtigt for den danske stat, at denne maritime historie ender her i landet. Værftet er ISO certificeret efter ISO 9001, ISO 45001 og 14001, og ud over det er man på den grønne europæiske liste over godkendte ophugningsværfter.